آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا بابل
آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا بابل

آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا بابل

آزمایشگاه صبا

کلسترول و راه های کنترل آن

کلسترول و راه های کنترل آن

کلسترول از مواد طبیعی است که در بدن ساخته می شود. مقادیرعمده این ماده (۷۵%) توسط کبد و میزان کمتری ازآن (۲۵%) از طریق مواد غذایی وارد بدن می شود. اگرچه افزایش بیش از حد کلسترول برای بدن مضر است اما وجود به اندازه کلسترول نقش مهمی درحفظ غشای سلولی و ساخت هورمون ها ایفا می کند.

حفظ غشای سلولی

برخی از عوامل مؤثر در cholesterol بالا به طور طبیعی احتمال بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

علائم کلسترول بالا کدامند؟

افزایش مقدار کلسترول عمدتا با علائم خاصی همراه نیست. این در حالیست که مقادیر بیش از حد آن با ایجاد پلاک در شریان ها سبب تصلب شراین، سختی عروق و در نهایت حمله قلبی می گردد. بررسی میزان کلسترول شامل چه مواردی است؟

لیپوپروتئین پرچگال (HDL)

HDL باعث انتقال کلسترول از سلول به کبد و یا انتقال آن به خارج از بدن به عنوان مواد زائدمی شود. به همین دلیل HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود و هر چه سطح آن بیشتر باشد بهتر است.

لیپوپروتئین کم‌چگال (LDL)

کلسترول را به سلول‌هایی که به آن نیاز دارند حمل می‌کند. اگر میزان کلسترول موجود بیش از مقدار مورد نیاز سلول‌ها باشد، در این صورت این ماده در دیواره سرخرگ‌ها رسوب می‌کند که این باعث بروز بیماری‌های مربوط به سرخرگ‌ها می‌شود. به همین دلیل به LDL کسترول بد گفته می‌شود.

میزان تری گلیسیرید در خون

میزان تری گلیسیرید در خون یکی از مهم‌ترین فاکتورها جهت بررسی سلامت متابولیک است؛ افزایش سطح‌تری گلیسیرید باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کورونری، دیابت و کبد چرب می‌شود. عامل دیگر افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کورونری افزایش کلسترولLDL (کلسترول بد) و کاهش کلسترول HDL (کلسترول خوب) می‌باشد. عامل دیگری که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد کلسترول تام خون می‌باشد.

درمان کلسترول خون بالا چیست؟

کنترل و تنظیم درست کلسترول خون عبارت است از: پایین آوردن کل کلسترول خون (یا کلسترول تامّ)، ضمن کم کردن میزان LDL و بالا بردن درصد HDL.
برای درمان کلسترول بالا دو راه وجود دارد: مصرف دارو و/یا تغییر شیوه زندگی به گونه‌ای که ضامن سلامت قلب و عروق باشد. تغییرات شیوه زندگی شامل خوردن غذاهای مناسب، کنترل وزن و فعالیت بدنی منظم می‌شود.

درمان cholesterol خون بالا

کنترل و تنظیم درست cholesterol خون عبارت است از: پایین آوردن کل cholesterol خون

چطور با رژیم غذایی کلسترول خون را پایین بیاوریم؟

یکی از اجزای تغییر شیوه زندگی مناسب برای سلامت قلب، رژیم غذایی کم‌کلسترول است.
رژیم‌های متنوعی برای کاهش کلسترول وجود دارد که ما در این نوشتار به رژیم TLC که مختصر شده عبارت Therapeutic Lifestyle Changes است، می‌پردازیم.

برای درمان کلسترول بالا چربی سالم‌تر را انتخاب کنیم

ما ضمن آنکه باید میزان مصرف چربی را کاهش دهیم، باید تلاش کنیم خوردن چربی اشباع را محدودتر کنیم. چربی‌های غذایی نباید بیشتر از ۲۵ تا ۳۵ درصد میزان کالری روزانه موردنیاز ما را تامین کنند و در این میان، نباید بیش از ۷ درصد از انرژی روزانه از راه خوردن چربی اشباع تامین شود.

کمتر غذاهای دارای کلسترول بخوریم

اگر قرار است کل کلسترول خون را پایین بیاوریم، نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کلسترول خوراکی در روز دریافت کنیم. کلسترول در غذاهای با منشا حیوانی مانند مغز، جگر و سایر احشای حیوانی، زرده تخم‌مرغ، میگو و محصولات لبنی پرچرب به فراوانی وجود دارد.

برای درمان کلسترول بالا فیبر محلول زیاد بخوریم

برخی فیبرها جامد هستند، مانند الیاف سبزی‌ها. برخی فیبرها به صورت الیاف گیاهی نیستند، ولی در مواد غذایی خاصی به صورت محلول یافت می‌شوند.
غذاهایی که سرشار از فیبر محلول هستند، از جذب cholesterol در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند.

این خوراک‌ها عبارتند از:

محصولات تهیه شده با غلات کامل (سبوس‌دار)
میوه‌ها مانند سیب، موز، مرکبات، گلابی و انواع آلو
حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخودفرنگی و نخود
زیاد میوه و سبزی مصرف کنیم
برای درمان کلسترول بالا ماهی بخوریم
کمتر نمک بخوریم
پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی

رژیم غذایی

یکی از اجزای تغییر شیوه زندگی مناسب برای سلامت قلب، رژیم غذایی کم‌کلسترول است.

دلیل افزایش cholesterol چیست؟

رژیم غذایی حاوی چربی های اشباع
ورزش نکردن و بی‌تحرکی: این دو باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند.
چاقی مفرط: احتمال بالا بودن کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید و پایین بودن لیپوپروتئین پرچگال (HDL) در افراد دارای اضافه وزن بیشتر است.
استعمال دخانیات: در سیگار ماده شیمیایی به نام آکرولئین وجود دارد که از انتقال کلسترول از رسوبات چرب به کبد توسط کلسترول خوب (HDL) جلوگیری کرده و با افزایش LDL باعث ایجاد پلاک درعروق و در نهایت تصلب شرایین می‌شود.
بیماری‌های زمینه‌ای: افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت اغلب کلسترول بالایی دارند.

برخی بیماری‌های دیگری که می‌توانند باعث افزایش سطح کلسترول شوند عبارتند از:

بیماری‌های کلیوی
بیماری‌های کبدی
کم‌کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)

 

عوامل ثابت

برخی از عوامل مؤثر در cholesterol بالا غیرقابل تغییر بوده و به طور طبیعی احتمال بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهند. این عوامل که پزشکان به آن‌ها عوامل ثابت می‌گویند، عبارتند از:

سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری کرونری قلب (CHD) یا سکته مغزی در سنین پایین
سابقه خانوادگی ابتلا به عارضه‌های ناشی از کلسترول(تست کرونا در بابل)
سن: هر چه سن بالاتر باشد احتمال تنگ شدن سرخرگ‌ها (تصلب شرایین) بالاتر است.
نژاد: احتمال حمله قلبی در افرادی که دارای تبار هندی، پاکستانی، بنگلادشی و سری‌لانکایی هستند بیشتر است.
جنسیت: احتمال حمله قلبی در مردان بیشتر از زنان است.
هایپرکلسترولمی فامیلی : «هایپرکلسترولمی فامیلی» به معنی کلسترول بالای ارثی است. افراد مبتلا به این عارضه از زمان تولد دارای cholesterol بالا هستند، که باعث می‌شود این افراد در سنین پایین به مشکلات قلبی مثل تصلب شرایین و بیماری کرونری قلب دچار شوند.

 

برای کلسترول بالا چه بخوریم ؟!

از آنجا که بالا رفتن cholesterol بد در اثر انباشتگی چربی در بدن شما است، بهتر است برای کاهش آن با کم کردن چربی از مواد غذایی و جایگزینی آن با مواد کاهش‌دهنده چربی، رژیم غذایی خود را ارتقا دهید. مواد غذایی خود را به جای سرخ کردن به صورت آب پز، بخارپز یا کبابی میل نمایید. به‌جای انواع لبنیات پرچرب از انواع کم چرب آن استفاده کنید. مصرف شیرینی، کلوچه، کیک و فرآورده‌های شامل روغن نارگیل، روغن خرما و بیسکوییت، چیپس، پفک، سوسیس، همبرگر و مواد فرآوری‌شده را کاهش دهید. به‌جای گوشت قرمز از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی استفاده کنید. در مصرف گوشت مرغ، پوست آن را حذف کنید.

استفاده از سیر در رژیم غذایی

در رژیم غذایی خود حتماً از سیر به صورت خام یا پخته حداقل دو حبه در روز استفاده کنید؛ زیرا سیر علاوه‌بر کاهش چربی خون، باعث کاهش فشارخون نیز می‌شود. تمام سبزیجات، غلات و حبوبات فاقد cholesterol هستند، در بین آن‌ها موادی مثل جو، کدو، شوید و سیر اثر ضدکلسترول بسیار قوی‌تری دارند. مصرف نان و غلات سبوس‌دار را فراموش نکنید.

استفاده از دانه کتان و آجیل در رژیم غذایی

دانه کتان برای کاهش cholesterol بسیار مفید است البته چون پوست خیلی سفت و غیرقابل هضمی دارد، بهتر است در آب خیسانده شود. مصرف آن روزانه دو و نیم قاشق چای‌خوری و سه مرتبه در روز است. از آجیل‌های بدون نمک و برشته‌نشده استفاده کنید به‌ویژه بادام و گردو، چون دارای امگا ۳ زیاد است و کلسترول خوب خون شما را بالا می‌برد.

استفاده از نوشیدنی‌ها  در رژیم غذایی

نوشیدنی‌هایی مثل آب گوجه‌فرنگی، آب انار، آبغوره، آب آلبالو، نارنج و لیمو ترش می‌توانند در کاهش cholesterol خون مفید باشد. در سبزیجات نیز کدو حلوایی، جعفری، پیاز، فلفل سبز و بادمجان از جمله موادی هستند که به کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول خون کمک می‌کند.
فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده پیرین که موجب طعم تند فلفل می‌شود از تشکیل سلول‌های جدید چربی جلوگیری می‌کند و خاصیت ضدچربی دارد.
هرگز بین غذا آب ننوشید، آب را قبل از غذا یا نیم ساعت بعداز غذا بنوشید. همچنین آب را به‌صورت یخ و خیلی خنک مصرف نکنید.

رژیم غذایی حاوی چربی های اشباع

بالا رفتن cholesterol بد در اثر انباشتگی چربی در بدن شما است.

آزمایش cholesterol چه چیزی را اندازه می گیرد؟

این آزمایش، مجموع مولکول های cholesterol که در خون یافت می شوند را اندازه می گیرد.
این آزمایش به طور اختصاصی انواع مختلف کلسترول را گزارش نمی کند، اما در اغلب موارد این تست را همراه با تست های دیگر شامل اندازه گیری HDL، LDL و تری گلیسیرید ها درخواست می دهند.

چه زمانی بهتر است آزمایش cholesterol درخواست شود؟

آزمایش کلسترول استفاده های مختلفی بسته به سلامت فرد داشته و می تواند برای غربالگری، ارزیابی و یا تشخیص بیماری خاصی استفاده شود.
به طور کلی، آزمایش های اندازه گیری کلسترول معمولا در بزرگسالان بالای ۳۵ سال انجام می شود.

غربالگری سلامت

غربالگری سلامت، راهی برای گشتن به دنبال مشکلات جدی قبل از ظهور علائم می باشد.
آزمایش های کلسترول اغلب برای شناسایی افرادی که است که در معرض خطر بالای مشکلات قلبی و عروقی هستند.
به طور کلی، غربالگری برای افرادی که فاکتور های خطر ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی را ندارند، کمتر استفاده می شود.
در بیماران کم خطر، غربالگری با تست پنل لیپیدی ممکن است در دهه ۲۰، دهه ۳۰ یا دهه ۴۰ شروع شد و هر ۵ سال یکبار تکرار شود.
اگر نتایج نرمال باشد، غربالگری فقط با اندازه گیری کلسترول کل و HDL ادامه می یابد.
افراد دارای فاکتور های خطر بهتر است در سنین پایین تر غربالگری را شروع کرده و آزمایش های غربالگری را با فواصل زمانی کوتاه تر انجام دهند.

برخی از فاکتور های خطر برای بیماری های قلبی و عروقی عبارتند از:

سن بالای ۴۵ سال برای آقایان و بالای ۵۵-۵۰ سال برای خانم ها
کلسترول بالا در آزمایش قبلی
مشکلات قلبی-عروقی
اضافه وزن یا چاقی
سیگار کشیدن
رژیم غذایی نامناسب(آزمایش کرونا در بابل)
کم تحرکی
فشار خون بالا
داشتن اقوام درجه یک که سابقه بیماری قلبی در سن پایین را داشته است (زیر ۵۵ در آقایان و زیر ۶۵ در خانم ها)
دیابت و پیش دیابت

بازنشر شده از سایت آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا

به روز رسانی : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

عملکرد سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا

سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا

سیستم ایمنی بدن‌مان به دو روش از ما در برابر عفونت‌ها دفاع می‌کند. این سیستم به‌طور کلی همیشه آماده حمله به مهاجم است و به محض ورود هر نوع عامل بیماری‌زا به‌سرعت وارد عمل شده و با آن مبارزه می‌کند. این روش از سیستم ایمنی بدن، واکنش ایمنی ذاتی نام دارد. در این حالت، مواد شیمیایی خاصی در بدن ترشح می‌شوند که التهاب‌آورند و آنها با همراهی گلبول‌های سفید خون، سلول‌های آلوده را نابود می‌کنند.
اما وقتی سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا آشنایی نداشته باشد، واکنشی به آن نشان نمی‌دهد، بنابراین شما در برابر بیماری ایمن نخواهید بود. در اینجا به نوعی واکنش ایمنی که به آن تطبیقی می‌گویند نیاز دارید.(سلامت جنین در بابل)

ایمنی تطبیقی

در واقع این روش دیگر سیستم ایمنی بدن در برابر عامل بیماری‌زاست. در این روش سلول‌هایی که می‌توانند پادتن‌های هدفمند تولید کنند وارد عمل می‌شوند. سپس پادتن‌ها به عامل بیماری‌زا چسبیده و آن را از بین می‌برند.

سیستم ایمنی بدن مقابل کرونا

وقتی سیستم ایمنی بدن با عامل بیماری‌زا مانند ویروس کرونا آشنایی نداشته باشد، واکنشی به آن نشان نمی‌دهد.(تست سلامت جنین)

همچنین سلول یا لنفوسیت‌های تی (T) که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، به سلول‌های درگیر ویروس حمله میکند و آنها را از بین می‌برند. به این عملکرد، واکنش سلولی میگویند.

ایمنی ذاتی

پس از آلودگی به ویروس در مرحله اول ایمنی ذاتی فعال می شود که ویژگی های این پاسخ به شرح ذیل می باشد:​

پاسخ عمومی بر هر عفونتی​
ترشح سلول های سیستم ایمنی شامل اینترفرون ها و سایتوکاین ها. (اینترفرون ها و سایتوکاین ها عامل ایجاد تب، گرفتگی عضله و دیگر نشانه های زودهنگام ابتلا به عفونت هستند.)
ایجاد تداخل در تکثیر ویروس توسط اینترفرون ها​
برانگیختن پاسخ ایمنی تطبیقی​

ممکن است عفونت در همین مرحله متوقف شود. در صورت ادامه عفونت، سیستم ایمنی تطبیقی فعال خواهد شد که مراحل عملکرد آن عبارت است از:​

پاسخ اختصاصی به هر نوع عفونت​(غربالگری جنین)
این پاسخ پس از ۶ تا ۸ روز فعال می شود​
شامل ۲نوع از سلول های خونی به نام های T Cell (پاسخ سلولی) و B Cell (پاسخ آنتی بادی) است.سلول های T در سیستم ایمنی تطبیقی​

 

ورود کرونا به سلول میزبان و ایمنی بدن‌

سلول‌هایی که می‌توانند پادتن‌های هدفمند تولید کنند وارد عمل می‌شوند.


ویروس کرونا چگونه به سلول میزبان وارد می شود؟​

کروناویروس ها یک پروتئین شدیدا اسپایکی شکل، پروتئین S، را برای درگیر کردن سلول توسط اتصال به غشای سلول بکار می برند. کووید ۱۹ (SARS-CoV-2) و SARS-CoV دارای یک واحد گیرنده اتصالی مشترکند که ساختار حوزه شان ( domain) مانند هم است ،نشان می دهد کووید ۱۹ (SARS-CoV-2) گیرنده ACE2 را در انسان ها برای آلوده کردن بکار می برد.

پروتئین اسپایک به این گیرنده ACE2 روی سطح سلول میزبان متصل میشود و درون سلول میزبان محکم می شود. تحقیقات در حال انجام نقش آنزیم فورین (Furin) را در سلول میزبان نشان می دهد که نقش بسیار مهمی در ورود SARS-CoV-2 دارد و می تواند یک ویژگی متمایز برای تعیین شدت SARS-CoV-2 باشد زیرا در SARS-CoV وجود ندارد. این آنزیم SARS-CoV-2 را فعال می نماید در حالیکه SARS-CoV و MERS-CoV در طی فرآیند ورود به سلول میزبان با این ناحیه فعال تداخلی ندارند.چون فورین در اندامهای مختلف انسان وجود دارد مثل ریه، روده کوچک، و کبد، آلودگی در انسان بسیار شدید است و می توان پیش بینی کرد که بطور بالقوه چندین اندام انسان را آلوده نماید. این ناحیه احتمالا می تواند در انتقال و همچنین استقرار ویروس تاثیر بگذارد.

واکنش سیستم ایمنی بدن

بدن فردی که به‌شدت بیمار می‌شود قوی‌ترین واکنش ایمنی را از خود نشان می دهد.

واکنش سیستم ایمنی بدن مقابل کرونا

وقتی فردی به بیمار کوید۱۹ مبتلا می‌شود معمولا ۱۰ روز طول می‌کشد تا سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا پادتن تولید کند. همچنین بدن فردی که به‌شدت بیمار می‌شود قوی‌ترین واکنش ایمنی را از خود نشان می دهد.
وقتی واکنش سیستم ایمنی بدن به‌اندازه کافی قوی باشد، یک حافظه مدت‌دار روی سیستم ایمنی باقی می‌گذارد و بدین‌ترتیب بدن فرد در آینده هم در برابر ویروس کرونا ایمن خواهند ماند.

در بررسی‌ها مشخص شد، در بدن افرادی که پادتن ویروس کرونا دارند، دو نوع سلول تی هم وجود دارد که سلول‌های درگیر را شناسایی و تخریب می‌کنند. طبق تحقیق محققان دانشگاه امپریال کالج لندن تقریبا تمام افراد در معرض ویروس کرونا قرار می‌گیرند، سلول‌های تی قوی و بادوام‌تری دارند.

مدت دوام سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا

برخی از عوامل بیماری‌زا بسیار به‌یاد ماندنی! هستند و حافظه سیستم ایمنی بدن آنها را به‌خوبی و گاهی تا آخر عمر به خاطر می‌سپارد.

مدت دوام سیستم ایمنی بدن‌ مقابل کرونا

حافظه سیستم ایمنی بدن درست مثل حافظه خودمان می‌ماند. این حافظه می‌تواند عفونت‌ها را به یاد داشته باشد، اما عادت فراموش کردن آنها را هم دارد. برخی از عوامل بیماری‌زا بسیار به‌یاد ماندنی! هستند و حافظه سیستم ایمنی بدن آنها را به‌خوبی و گاهی تا آخر عمر به خاطر می‌سپارد. مانند ویروس سرخک،پس از زدن واکسن، یا بهبودی از بیماری، سیستم ایمنی بدن آن را بخاطر می‌سپارد و فرد دیگر به آن بیماری مبتلا نمی‌شود.

اما برخی از ویروس‌ها، مانند ویروس سین‌سیشیال تنفسی کودکان که شبیه سرماخوردگی است ممکن است کودکان را در یک مدت زمان کوتاه بارها بیمار کند.
وقتی فردی به نوعی ویروس مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن آن را به خاطر می‌سپارد. سلول‌های سیستم ایمنی بدن و پروتئین‌هایی که در کل بدن در گردش هستند، به محض برخورد با عوامل بیماری‌زای آشنا آنها را شناخته و از بین می‌برند و بدین‌ترتیب از ابتلای فرد به بیماری پیشگیری کرده یا از شدت بیماری می‌کاهند.

به روز رسانی : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

بازنشر شده از سایت آزمایشگاه صبا

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را می شناسید؟

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن نوعی دارو هستند که قدرت سیستم ایمنی بدن را سرکوب یا کاهش می دهند. برخی از این داروها برای کاهش احتمال رد پیوند برای اندام پیوند یافته مانند کبد، قلب یا کلیه استفاده می شوند. این داروها به عنوان داروهای ضد احتقان هم شناخته می شوند. سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی اغلب برای درمان اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس، پسوریازیس و آرتریت روماتوئید کاربرد دارند.

خود ایمنی

این داروها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف و تا حدودی سرکوب می کنند تا تأثیر این بیماری ها بر روی بدن کاهش یابد.

شرایط خود ایمنی

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای درمان بیماری های خود ایمنی استفاده می شوند. در یک بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به بافت خود بدن حمله می کند. این داروها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف و تا حدودی سرکوب می کنند تا تأثیر این بیماری ها بر روی بدن کاهش یابد.

بیماری های خود ایمنی تحت درمان با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، عبارتند از:​

لوپوس​
پیوند عضو​
پسوریازیس​
بیماری کرون​
آلوپسی آرهاتا​
روماتیسم مفصلی​
مولتیپل اسکلروزیس​

تقریباً هرکسی که تحت جراحی پیوند اعضاء قرار می گیرد، باید مادام العمر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف کند چون سیستم ایمنی بدن ممکن است عضو پیوند یافته را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص دهد و در نتیجه به آن حمله می کند و منجر به بروز صدمات شدید و حتی رد پیوند شود. این داروها به اندام پیوند داده شده اجازه می دهند تا سالم باقی بمانند.

انواع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی​

انواع داروهای سرکوب کننده های سیستم ایمنی، داروهایی هستند که به سرکوب سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. بسیاری از آن ها در ابتدا در بیماران پیوند اعضاء برای کاهش خطر رد پیوند کاربرد داشتند. هم اکنون این دارو ها برای درمان برخی از بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید هم استفاده می شوند. قبل از تجویز داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی، پزشک ممکن است بیوپسی کلیه یا دستگاه اندام آسیب دیده را انجام دهد تا موثرترین دوره و دوز درمانی را ارزیابی کند.

بعضی اوقات انواع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به جای درمان با استروئید و یا همراه با آن ها تجویز می شوند. به همین دلیل ، به آن ها “داروهای صرفه جویی در استروئید” یا “داروهای کمکی” هم گفته می شود. داروهای استروئید معمولاً فواید دو برابری دارند، زیرا اغلب باعث بهبود یا از بین رفتن نیاز به استروئیدها و در عین حال تسکین علائم بیماری می شوند.

دارو یا دارویی که برای بیمار تجویز می شود به علت مصرف بر اساس پیوند اعضاء، اختلال خود ایمنی یا سایر علل بستگی دارد. بسیاری از افرادی مصرف کنندگان ایت داروها مجبور هستند بیشتر از یک نوع دارو مصرف کنند.

اصطلاح دیگر این داروها داروهای ضد رد پیوند است.

انواع سرکوب کننده سیستم ایمنی

۲ نوع سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد:

داروهای القایی: داروی ضد احتقان قدرتمند که در زمان پیوند استفاده می شود​
داروهای نگهدارنده: داروهای ضد احتقان برای مدت طولانی استفاده می شود.​

انواع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی​

انواع داروهای سرکوب کننده های سیستم ایمنی، داروهایی هستند که به سرکوب سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.


لیست سرکوب کننده های سیستم ایمنی بدن​(آزمایشگاه مازندران)

چندین نوع داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد. دارو یا داروهایی که برای شما تجویز می شوند بستگی به این دارد که شما پیوند عضو، اختلال خود ایمنی یا وضعیت دیگری داشته باشید یا خیر.
بسیاری از افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند، بیش از یکی از این دسته از داروها را مصرف می کنند.

معمولاً ۴ کلاس داروی نگهداری وجود دارد:​

استروئیدها: پردنیزون​
مهار کننده Mtor: سیرولیموس​
مهارکننده های کلسینورین: تاکرولیموس و سیکلوسپورین​
عوامل ضد پروتئین: مایکوفنولات مفتیل، مایکوفنولات سدیم و آزاتیوپرین​

 

داروهای القایی

دارو یا دارویی که برای بیمار تجویز می شود به علت مصرف بر اساس پیوند اعضاء، اختلال خود ایمنی یا سایر علل بستگی دارد.


چگونه این دارو ها می‌توانند اثر واکسن را کاهش دهند؟​

والاس گفت: “واکسن ها با آموزش سیستم ایمنی بدن شما برای شناسایی یک تهدید خاص عمل می‌کنند تا در صورت مشاهده مجدد این تهدید بتواند به طور مناسب پاسخ دهد.”(آزمایشگاه بابل)
با این حال، طبق گفته والاس، دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی با کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن شما در شناسایی و مقابله با تهدید ها کار می‌کنند.
این سرکوب در درمان بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، جایی که واکنش ایمنی نامطلوب در آن رخ می‌دهد، مفید است.
وی گفت: “اما سرکوب سیستم ایمنی همچنین توانایی سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ دادن به مواردی که می‌خواهید به آنها پاسخ دهد مانند عفونت ها و واکسن ها کاهش می‌دهد.”
“ما در حال درک این موضوع هستیم که افرادی که دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند ممکن است واکنش کم و ضعیف تری نسبت به واکسیناسیون COVID داشته باشند.”

اثر واکسن

واکسن ها با آموزش سیستم ایمنی بدن شما برای شناسایی یک تهدید خاص عمل می‌کنند تا در صورت مشاهده مجدد این تهدید بتواند به طور مناسب پاسخ دهد.


عوارض داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی​(انجام آزمایش در بابل)

عوارض جانبی برای این داروهای در دسترس بسیار متفاوت است. با این حال، تمام این داروها خطر جدی عفونت را به همراه دارند. هنگامی که این دارو بدن را تضعیف می کند، بدن بیمار در برابر عفونت مقاومت کمتری ایجاد می کند و بیمار را بیشتر در معرض عفونت قرار می دهند. البته این عفونت ها قابل درمان خواهند بود. عفونت بیشتر در دوره ابتدایی بعد از پیوند مشکل ایجاد می کند زیرا میزان دوز این داروها در این زمان ها بیشتر است.

بیماران مصرف کننده این داروها در صورت بروز هر یک از علائم زیر بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنند:​

تب یا لرز​
تکرر ادرار​
ادرار دردناک​
درد در ناحیه کمر​
مشکل در ادرار کردن​
خستگی یا ضعف غیر طبیعی​

 

شایع ترین عوارض این داروها ناراحتی معده است. اگر این اتفاق رخ داد، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید در زمان های مختلف داروی خود را برای کمک به این مشکل جا دهید. حدود ۶ ماه تا یک سال پس از پیوند، سرکوب سیستم ایمنی بدن معمولاً کاهش می یابد و احتمال عوارض جانبی باید کم باشد. اگر هنوز عوارض جانبی دارید، با تیم پیوند خود صحبت کنید تا دوز را تغییر دهید یا به یک داروی دیگر تغییر دهید. تغییرات در این داروها فقط باید پس از مراجعه به مرکز پیوند شما انجام شود.

عوارض داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

شایع ترین عوارض این داروها ناراحتی معده است.

به روزرسانی : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

بازنشر شده از سایت آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا

زنان باردار و دیابت بارداری

مرض قند یا دیابت بارداری چیست؟

عدم تحمل گلوکز خوراکی در دوره‌های سه‌ماهه‌ی دوم و سوم بارداری را دیابت بارداری می‌گویند. در این شرایط، سطح گلوکز خون در طی بارداری بالا رفته و باعث بروز علایم دیابت در خانم‌های بارداری که قبلاً مبتلا به این بیماری نبوده‌اند، می‌شود.
در دوران بارداری افزایش قند خون برای جنین و مادر مضر است، ولی با شناخت و کنترل مناسب دیابت بارداری می‌توان از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.
دیابت بارداری شایع‌ترین بیماری در دوران بارداری بوده که حدود ۲ تا ۱۰ درصد خانم‌های باردار را مبتلا می‌کند.

پس از صرف غذا، مواد غذایی در سیستم گوارشی هضم شده و به انواع کربوهیدرات (از جمله گلوکز) تبدیل می‌شوند. گلوکز پس از وارد شدن به جریان خون، به عنوان منبع سوخت وارد سلول‌های مختلف بدن می‌شود. در سلول‌های وابسته به انسولین مانند سلول‌های عضلانی و چربی، ورود گلوکز به درون سلول نیازمند انسولین است. در صورت عدم تولید انسولین به اندازه‌ی کافی و یا اختلال در تولید انسولین، گلوکزها به جای ورود به درون سلول و تولید انرژی، به مقدار زیادی در جریان خون باقی می‌مانند و موجب افزایش قند خون می‌شوند. لازم به ذکر است انسولین هورمونی است که برای تنظیم قند خون از پانکراس ترشح می‌شود.

تغییرات هورمونی باعث کاهش پاسخ به انسولین

در یک بارداری طبیعی، تغییرات هورمونی موجب کاهش پاسخ به انسولین می‌شود، این موضوع در بعضی از مادران باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند. به این دلیل که ترشح انسولین اضافی بر حسب نیاز صورت می‌گیرد. اما در بعضی دیگر پانکراس نمی‌تواند انسولین اضافی را تولید کند و سطح قند خون افزایش پیدا کرده و در نتیجه مادر دچار دیابت بارداری می‌شود. معمولاً در خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری بعد از اتمام بارداری، این عارضه از بین می‌رود. در صورت یک بار ابتلا به آن، احتمال ابتلای مجدد به این عارضه در بارداری‌های بعدی و یا بعد از اتمام بارداری افزایش پیدا می‌کند.

مرض قند

عدم تحمل گلوکز خوراکی در دوره‌های سه‌ماهه‌ی دوم و سوم بارداری را دیابت بارداری می‌گویند.

دیابت بارداری چگونه ایجاد می شود؟

طی مطالعات انجام شده در طول دوران بارداری، «جفت» برای نگهداری و رشد جنین هورمون هایی را می سازد. این هورمون ها کارکرد انسولین برخی زنان باردار را مختل می‌کنند. به این شرایط مقاومت به انسولین می‌گویند. با افزایش ماه‌های حاملگی و رشد جنین، بدن مادر مجبور است انسولین بیشتری بسازد تا قند خون خود را در حد نرمال نگه دارد. در اواخر بارداری میزان انسولین مورد نیاز برای حفظ سطح طبیعی گلوکز خون حدود ۲ تا ۳ برابر بیشتر می‌شود. اگر بدن مادر نتواند انسولین کافی برای رفع این تقاضا را تولید کند، سطح گلوکز خون افزایش می یابد و دیابت بارداری اتفاق می افتد.

واکنش جنین به سطح بالای گلوکز، ساخت بیشتر انسولین است. به همین دلیل، سرعت رشد جنین افزایش می یابد. اگر سطح گلوکز خون مادر بالا باقی بماند، ممکن است جنین از حد طبیعی بزرگتر شود. این مسئله ممکن است مشکلاتی را در طول بارداری و بعد از تولد نوزاد ایجاد کند.​

انسولین

با افزایش ماه‌های حاملگی و رشد جنین، بدن مادر مجبور است انسولین بیشتری بسازد تا قند خون خود را در حد نرمال نگه دارد.

چه کسانی در دوران بارداری در معرض خطر دیابت قرار دارند؟

اضافه وزن قبل از بارداری
سابقه خانوادگی مبتلا به دیابت نوع ۲
زنانی که دارای دوقلو هستند
سن بالای ۳۰
زنانی که سابقه سقط جنین دارند
سابقه دیابت در حاملگی های قبلی
پیشینه به دنیا آوردن یک نوزاد درشت با وزن بیش از ۳۴۰۰ گرم در بارداری‌های قبلی
سابقه به دنیا آوردن یک نوزاد با نواقص و ناهنجاری مادرزادی
سابقه تولد نوزاد مرده
وجود قند در ازمایش ادرار
وجود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (Pcos)
فشار خون بالا، کلسترول بالا یا بیماری‌های قلبی
سیگار کشیدن

 

 

علائم دیابت بارداری

دیابت بارداری معمولاً نشانه‌ی مشخصی ندارد، اما ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

افزایش تشنگی
تکرر ادرار
خستگی
عفونت قارچی واژن

 

تشخیص و درمان

دیابت بارداری، متفاوت از دیابت نوع یک و دو بوده و تنها شباهت آن‌ها، افزایش قند خون است. دیابت بارداری در خانم‌های باردار در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری با اندازه‌گیری قند خون مشخص می‌شود، ولی تا قبل از هفته‌ی ۲۴، این بیماری فاقد علایم تشخیصی است. اما پزشک با انجام تست‌های غربالگری (کنترل قند خون هفتگی در آزمایشگاه با استفاده از خون وریدی) می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تشخیص دهد.

مشاهده‌ی علایمی مانند وجود قند در ادرار پس از انجام تست‌های غربالگری گلوکز، لزوماً به معنی ابتلا به دیابت بارداری نیست. تشخیص وضعیت ابتلا به دیابت در مادران باردار نیازمند انجام تست‌های غربالگری بیشتری مانند GTT و یا تست عدم تحمل گلوکز است. اگرچه، برای تشخیص دیابت نوع یک و دو اندازه‌گیری A1C مورد نیاز است، اما برای تشخیص دیابت بارداری اندازه‌گیری این عامل ضرورتی ندارد.​

تشخیص دیابت بارداری

تشخیص وضعیت ابتلا به دیابت در مادران باردار نیازمند انجام تست‌های غربالگری بیشتری مانند GTT و یا تست عدم تحمل گلوکز است.

 

عوارض دیابت بارداری بر روی جنین

چنانچه پزشک شما در حین ابتلا به دیابت بارداری قند خون شما را کنترل کند، به احتمال زیاد عوارض دیابت بارداری بر روی جنین وجود نخواهد داشت. دقیقا پس از به دنیا آمدن کودک، پزشکان قند خون او را چک خواهد کرد و چنانچه قند خون کم باشد، نیاز است با تزریق درون رگی گلوکز آن را به حالت طبیعی برسانند. از عوارض آن بر روی جنین این است که نوزادی که به دنیا می‌آید، اندازه‌ای بزرگتر از حد طبیعی خواهید داشت (وزن بالا)؛ همچنین عوارض دیابت بارداری با یرقان در ارتباط است که در آن پوست زرد به‌نظر می‌رسد، البته این یرقان پس از درمان به‌سرعت از بین می‌رود.

با این‌حال فرزند شما احتمال بیشتری نسبت به سایر کودکان برای ابتلا به دیابت نوع ۲ در آینده خواهد داشت که یک سبک زندگی سالم، شامل رژیم خوب و تحرک فیزیکی بالا، می‌تواند ریسک آن را کاهش دهد.
همچنین از عوارض بارداری برای مادران این است که به دلیل ابتلا به دیابت بارداری شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند؛ البته به این معنا نیست که حتماً اتفاق می‌افتد، بلکه می‌توانید با راهکارهایی از آن پیشگیری کنید.(آزمایشگاه پاتوبیولوژی)

 

پیشگیری از دیابت بارداری

در مورد پیشگیری از دیابت بارداری هیچ تضمینی وجود ندارد، اما هرچه عادات سالم تری را قبل از بارداری اتخاذ کنید ، احتمال پیشگیری از دیابت بارداری بیشتر است. اگر دیابت بارداری داشته اید، این انتخاب های سالم همچنین ممکن است خطر ابتلا به آن را در بارداری های آینده یا ابتلا به دیابت نوع ۲ در آینده کاهش دهد:​

عوارض دیابت بارداری

هرچه عادات سالم تری را قبل از بارداری اتخاذ کنید ، احتمال پیشگیری از دیابت بارداری بیشتر است.

غذاهای سالم بخورید

غذاهایی با فیبر بالا و کم چربی و کالری را انتخاب کنید. روی میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید. برای تنوع تلاش کنید تا به شما در رسیدن به اهداف خود بدون آسیب رساندن به طعم و مزه و تغذیه کمک کند. داشتن رژیم غذایی سالم می تواند از عوامل پیشگیری از دیابت بارداری باشد.
-فعال باقی بمانید: ورزش قبل و در دوران بارداری می تواند از شما در برابر ابتلا به دیابت بارداری محافظت کند. ۳۰ روز فعالیت متوسط را در بیشتر روزهای هفته انجام دهید. پیاده روی تند روزانه داشته باشید. دوچرخه سواری کنید و دورهای شنا با وقفه های کوتاه داشته باشید. فعالیت بدنی از عوامل موثر در پیشگیری محسوب می شود.

بارداری را با وزن سالم شروع کنید

اگر قصد باردار شدن دارید، کاهش وزن اضافی از قبل ممکن است به شما کمک کند بارداری سالم تری داشته باشید. بر ایجاد تغییرات پایدار در عادات غذایی خود که می تواند به شما در دوران بارداری کمک کند ، مانند خوردن سبزیجات و میوه های بیشتر تمرکز کنید.

 

درمان دیابت بارداری

درمان دیابت حاملگی یعنی گام برداشتن در مسیر حفظ قند خون در حد نرمال و به کمک:

برنامه غذایی(آزمایشگاه پاتولوژی صبا)

با متخصص تغذیه و یا پزشکِ دیابت خود مشورت کنید تا برنامه غذایی درست و سالمی را برای شما و جنین تان پیشنهاد کند. داشتن یک برنامه غذایی صحیح می تواند قند خون شما را در حد نرمال کنترل کند. این برنامه غذایی به شما کمک می کند که چه موقع و به چه میزان مواد غذایی را در هر وعده مصرف کنید. انتخاب زمان و مقدار بسیار مهم است، بنابراین برای کنترل قند خون به شما توصیه می شود که :
مصرف شیرینی جات را محدود کنید.
میزان غذای خود در سه وعده اصلی را کم کرده و یک تا سه میان وعده غذایی در روز را در برنامه تان بگنجانید.
فیبرهای غذایی مانند میوه ,سبزیجات , حبوبات , غلات و نان را به وعده های غذایی تان اضافه کنید.

ورزش در دوران حاملگی

در میان ورزش ها، شنا وپیاده روی به کنترل قند خون شما کمک شایانی می نماید. با پزشک خود تماس بگیرید و از او بخواهید که بهترین نوع ورزشی را که برایتان مناسب است به شما معرفی کند. چنانچه در حال حاضر ورزش می کنید، بپرسید چه ورزشهای دیگری را نیز می توانید انجام دهید.

انسولین (در صورت نیاز)

بعضی از خانمهایی که مبتلا به دیابت حاملگی هستند، احتیاج به تزریق انسولین پیدا می کنند. بنابراین با داشتن یک برنامه غذایی درست و سالم و انجام تمرینات ورزشی در کنار آن، می توانید به نگهداری قند خود در حد نرمال کمک کنید. پزشکتان نحوه تزریق انسولین را به شما خواهد آموخت. تزریق انسولین هیچ ضرری برای شما و جنین تان ندارد زیرا نمی تواند از طریق رگهای خونی به او انتقال یابد.​

 

 

راه‌های پیشگیری از دیابت بارداری

می‌توانید با استفاده از راه‌های پیشگیری که در زیر گفتیم پیش از بارداری، ریسک آن را کاهش دهید:(آزمایشگاه پاتوبیولوژی صبا بابل)

رژیم غذایی سالم داشته باشید.
تحرک داشته باشید.
وزن اضافه خود را کاهش دهید.

در صورت ابتلا به دیابت بارداری باید با متخصص این موضوع برای درمان به کمک رژیم غذایی ویا داروی آن مشورت کنید؛ اما پیش از ابتلا به دیابت بارداری و پیش از اقدام برای بارداری، می‌توانید با کنترل وزن خود و پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم، از ابتلا به دیابت بارداری جلوگیری کنید. پس از دوران بارداری نیز اغلب افراد دچار اضافه وزن می‌شوند که نیاز دارند آن را به حالت طبیعی برسانند. برای تغییر سبک زندگی خود می‌توانید از رژیم‌های بهاره غفاری استفاده کنید که نه‌تنها به شما رژیم غذایی اصولی و سالم ارائه می‌دهد بلکه در کنار آن می‌توانید با دریافت ورزش مناسب، سبک زندگی خود را تغییر دهید و نه‌تنها به تناسب اندام برسید، بلکه آن را به مدت بیشتری حفظ کرده و سلامتی خود را ارتقا دهید.

به روزرسانی : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

بازنشر شده از سایت آزمایشگاه صبا

امیکرون را چقدر میشناسید؟

ویروس امیکرون چگونه بوجود آمد؟

منشاء امیکرون کرونا که شکل تغییر یافته ویروس کوید-۱۹ است نامشخص میباشد زیرا محتوی یک تعداد زیادی جهش است که در سایر اشکال کوید-۱۹ نادر است. معروفترین فرض این است که به دنبال یک عفونت ادامه دار در یک فردی که سیستم ایمنی او دچار اختلال بود و مبتلا به HIV/Aids بود، ویروس امیکرون تولید شد.
دانشمندان در آکادمی علوم چین فعلاً گزارش کردند که شکلی از جهش را در امیکرون پیدا کردند،که شبیه ویروسی است که موش آزمایشگاهی را آلوده کرد.
این دانشمندان بر این باور هستند که در سال ۲۰۲۰ کوید-۱۹ از یک انسان به یک موش رسید، سپس در اواخر سال ۲۰۲۱ ویروس موش انسان را مبتلا کرد.
در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۱ دانشمندان در آفریقای جنوبی آشکار ساختند که یک نوع جدید ویروس کوید-۱۹ تغییر شکل یافته را کشف کردند. آنها گزارش کردند که این نوع ویروس بسرعت در آفریقای جنوبی منتشر شدست و محتوی جهش های بسیار غیرعادی بود که ویروس را بشدت عفونت زا تر از انواع قبلی ویروس می نماید.

امیکرون چه تفاوتی با سایر ویروس کرونا دارد؟

در مقایسه با ویروس اصلی SARS-CoV-2 که اولین بار در سال ۲۰۱۹ در چین شناسایی شد؛ نزدیک به ۵۰ جهش در ویروس امیکرون رخ داد. این تغییرات به چندین روش کلیدی مشخص می‌شوند. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساختار ویروس‌ها، پروتئین اسپایک آنهاست. این بخش از ویروس در واقع همان قسمتی است که با سلول‌های انسانی در تماس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. آنتی‌بادی‌ها به پروتئین اسپایک متصل میشود و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کنند. بنابراین پروتئین اسپایک نقش مهمی در نحوه عملکرد ویروس و نحوه توقف آن توسط سیستم ایمنی بازی می‌کند.

ویروس امیکرون ۳۶ جهش در پروتئین اسپایک خود دارد. این عدد در مقایسه با ۱۰ جهش در آلفا، ۱۲ جهش در گاما و ۹ جهش در دلتا واقعا قابل توجه است. این سویه در پروتئین اسپایک خود دارای جهش‌هایی است که مستقیما به گیرنده‌ای به نام ACE2 در سلول‌های انسانی متصل می‌شود. به نظر می‌رسد جهش‌های ویروس امیکرون، میل آن را برای ACE2 افزایش داد و به آن اجازه می‌دهند تا سلول‌های انسانی را به طور موثرتری آلوده و در نتیجه سرعت تولید مثل و قابلیت انتقال خود را افزایش دهد.

عفونت مجدد حتی در افراد واکسینه

جهش‌هایی در بخش‌های دیگر پروتئین اسپایک سویه امیکرون نیز وجود دارد. به دلیل وجود این تغییرات، تشخیص آنتی‌بادی‌ها و چسبیدن به اسپایک امیکرون دشوارتر است. این ممکن است توضیح دهد که چرا این گونه جدید، در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا ویروس، باعث ایجاد عفونت مجدد حتی در افراد واکسینه می‌شود. وجود این تغییرات در پروتئین اسپایک همچنین باعث می‌شود درمان‌هایی که مبتنی بر آنتی‌بادی‌ها هستند نیز کمتر مؤثر باشند. تاکنون به نظر می‌رسد که تنها سوتروویماب، درمان آنتی بادی مونوکلونال، در برابر اومیکرون موثر باشد.

ویروس کرونا

معروفترین فرض این است که به دنبال یک عفونت ادامه دار در یک فردی که سیستم ایمنی او دچار اختلال بود و مبتلا به HIV/Aids بود، ویروس امیکرون تولید شد.

 

چرا ویروس کرونا دائما در حال ایجاد سویه های جدید است؟

ویروس کرونا یک ویروس حیوانی است که در حیوانات به ۴۰ گونه یافت می شود. ۷ مورد از آنها به انسان ها سرایت می کند. بنابراین می توان گفت که بیماری کرونا یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.که اولین بار از راه تماس با حیوان، به انسان ها منتقل شد. ویروس ها موجودات هوشمندی هستند که برای ادامه حیات خود به دنبال راه هایی برای سازگاری بیشتر با محیط هستند. تا بتوانند به راحتی به بدن میزبان خود یعنی بدن انسان ها منتقل شوند.با آن در تعامل باشند تا بتوانند به حیات بیماری زای خود ادامه دهند.

ویروس سارس

اولین بار ویروس سارس در سال ۲۰۰۹ شناسایی شد که با بروز ویروس کرونا در انسان در سال ۲۰۱۹، می توان به این نتیجه رسید که ۱۰ سال طول کشید تا ویروس سارس توانست با تغییرات خود و ایجاد سویه های جدید، با بدن انسان سازگار شود و راه انتقال به بدن انسان را فرابگیرد. از زمانی که این ویروس راه ورود به بدن انسان را یاد گرفت، تمام تلاش خود را معطوف به مقابله با راهکارهای جلوگیری از سرایت عفونت به کار گرفت.
روش هایی که انسان ها، آنها را راهکاری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا می دانند مانند زدن ماسک، استفاده از محلول های ضدعفونی، استفاده از داروهای مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن، سدی در برابر انتقال بیشتر ویروس کروناست که این ویروس با ایجاد سویه های جدید سعی در بی اثر کردن آنها دارد.

یکی دیگر از دلایل ایجاد سویه های جدید در ویروس کرونا این است که ویروس تلاش می کند تا خود را با اندام های بیشتری در بدن انسان ها سازگار نماید. تا بتواند به آنها دسترسی داشته باشد و ایجاد بیماری کند. به طوری که در ابتدا، ویروس کرونا یک ویروس بیماری زا برای سیستم تنفسی انسان ها بود.اما به مرور به دستگاه گوارش، کلیه ها، کبد، مغز و قلب راه پیدا کرد. این روند پیشرفت و فرار از سدهای دفاعی تا به حال در هیچ میکرو ارگانیسم دیگری یافت نشد.ویروس کرونا پیشتاز این گونه از رفتار است.

سویه های جدید کرونا

ویروس کرونا یک ویروس حیوانی است که در حیوانات به ۴۰ گونه یافت می شود.۷ مورد از آنها به انسان ها سرایت می کند.

سرعت سرایت امیکرون چقدر است؟

پگاه لَرکی، متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سازمان جهانی بهداشت، گروه مشاوران فنی سازمان بهداشت جهانی که تکامل ویروس کرونا را رصد می نمایند. و اثر جهش های جدید ویروس را بر روی عملکرد و رفتار آن بررسی می کنند؛ سویه جدیدی را که در تاریخ ۲۴ نوامبر امسال توسط آفریقای جنوبی معرفی شد را یک واریانت نگران کننده اعلام کردند.

این واریانت که اومیکرون Omicron نام دارد، علاوه بر جهش های جدید حامل جهش هایی مشابه واریانت های آلفا، بتا، گاما و دلتا نیز می باشد. و در مجموع بعنوان پنجمین واریانت نگران کننده شناخته می شود.وی با تاکید بر احتمال افزایش سرایت پذیری ویروس اومیکرون، بیان کرد: اطلاعات اولیه نشان احتمال بالای عفونت با این ویروس ،در مقایسه با دیگر انواع ویروس بیماری کووید۱۹ است. چرا که در فاصله ۱۰ روز تعداد مبتلایان با این واریانت جدید در تمام مناطق آفریقای جنوبی در حال افزایش می باشد. و تمام ۷۷ مبتلای به کووید۱۹ از منطقه ایی به نام گاتنگ در این کشور همگی به واریانت جدید مبتلا که تعدادی از آنان نیز قبلا واکسینه شده بودند.

حدود ۵۰۰ درصد (۵ برابر) قدرت سرایت بیشتر

متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ظاهرا تخمین های اولیه حاکی است اومیکرون حدود ۵۰۰ درصد (۵ برابر) قدرت سرایت بیشتری نسبت به سویه ووهان دارد. این عدد برای سویه دلتا ۷۰ درصد (کمتر از ۲ برابر) بوده است. انگلستان نیز این واریانت را در لیست تحت بررسی جدی خود قرار داد. و کلیه پروازهای خود از و به افریقای جنوبی و کشورهای همسایه آن را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.
وی اظهار کرد: بنابر اعلام ویروس شناسان و ژنتیک دانان اومیکرون دارای ۳۰ جهش جدید در ناحیه پروتئین اسپایک است. لذا بیم آن می‌رود که اثر آنتی بادی های حاصل از عفونت قبلی با کرونا یا ناشی از واکسن بر اومیکرون کمتر باشد. از طرفی این واریانت بسیار شبیه به نوع لامبدا و بتاست که می‌توانند از سیستم ایمنی طبیعی افراد فرار کنند.

 

نشانه ها و علائم کرونا اومیکرون

پروفسور ایرنه پترسن، استاد اپیدمیولوژی و انفورماتیک سلامت در دانشگاه کالج لندن معتقد است،اگرچه آبریزش بینی و سردرد علائم بسیاری از عفونت‌ها هستند؛ اما ممکن است اولین و تنها علامت ابتلا به کووید نیز باشند. بنابراین اگر این علائم را دارید؛ توصیه می‌کنیم چند روز خود را قرنطینه کرده و سپس تست PCR بدهید. یک مطالعه معتبر که توسط دولت بریتانیا حمایت مالی می‌شود نیز علائم اصلی مرتبط با این سویه از کووید را شناسایی و اعلام کرد که بستگی به اینکه فرد بیمار قبلا واکسینه شدست یا خیر، ممکن است این علائم متفاوت باشند. اما عمده علائمی که از آنها به عنوان نشانه‌های ابتلا به ویروس امیکرون یاد می‌کنند عبارتند از:

سردرد
آبریزش بینی
عطسه
گلو درد
سرفه‌های مداوم

سرعت سرایت امیکرون

احتمال بالای عفونت با ویروس اومیکرون در مقایسه با دیگر انواع ویروس بیماری کووید۱۹ است

امیکرون یا دلتا؟ کدامیک خطرناک تر است؟

براساس تحقیقات اخیر، همچنان دلتا خطرناک ترین و مسری ترین سویه ویروس کرونا است.که می تواند افراد را به عفونت های بسیار فراگیرتری مبتلا سازد. و در مقایسه ای که سازمان بهداشت جهانی بین سویه دلتا و سویه امیکرون انجام داد، میزان بیماری زایی امیکرون و قدرت سرایت آن نسبت به دلتا کمتر است. و فعلا جای نگرانی وجود ندارد. اما WHO همچنان به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید دارد و بازگشایی هایی سراسری مدارس، دانشگاه ها و سایر مکان های ممنوعه را به صلاح سلامت عمومی نمی داند.(آزمایشگاه در میدان کشوری)

آیا کسانی که واکسن زدند، به امیکرون مبتلا می شوند؟

به عقیده محققان در سراسر جهان، واکسیناسیون تنها راه نجات از بیماری کرونا و همچنین سویه امیکرون و سویه دلتاست. آنها در همه کشورها تاکید می کنند که مردم باید علیه کووید۱۹ واکسینه شوند. و همچنین دوز یادآور یا همان دوز بوستر در اسرع وقت به همه جمعیت جامعه بالای ۱۲ سال در همه کشورها تزریق شود.
یکی از پزشکان سازمان بهداشت جهانی در تایید این مساله می گوید: “همانگونه که برای جلوگیری از سوانح رانندگی، کمربند ایمنی را می بندید و فارغ از اینکه تصادف رخ می دهد یا خیر؟ در بستن آن اهتمام دارید. در زدن واکسن کرونا هم اهتمام ورزید تا در وقت مناسب بتوانید جان سالم بدر ببرید.”
از همین رو تمام سازندگان واکسن در سراسر دنیا در تکاپوی بررسی واکسن های خود در برابر امیکرون پرداختند. و شرکت های فایزر و مدرنا اعلام نمودند، می توانند واکسن های فعلی خود را ظرف ۶ تا ۸ هفته با سویه جدید، تطبیق دهند و اولین واکسن های ضد امیکرون را طی ۱۰۰ روز آینده در دسترس عموم قرار دهند.

پس، واکسیناسیون همچنان اولویت اول است و خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا محسوب می شود. پس واکسن بزنید و اطرافیان خود را به زدن واکسن و دوزهای یادآور تشویق نمایید.​

واکسیناسیون

واکسیناسیون تنها راه نجات از بیماری کرونا و همچنین سویه امیکرون و سویه دلتاست.(آزمایشگاه خانم دکتر گیلکی)

کدامیک از واکسن های کرونا توانایی مقابله با امیکرون را دارند؟

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌های معتبر و موجود برای کرونا بر روی این سویه مؤثر نیستند.تحقیقات مختلف نشان داد، برخی از جهش‌ها  در ژن اسپایک این ویروس، ممکن است کارایی واکسن‌های موجود را کاهش دهد. با این حال، محافظت ناشی از واکسن، محافظتی است که توسط تولید آنتی‌بادی‌ها و همچنین ایمنی سلولی ایجاد می‌شود. انتظار می‌رود این نوع محافظت نسبتا پایدار‌تر از ایمنی طبیعی باشد.

امیکرون جدیدترین سویه کرونا، به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است. و محققان در حال رقابت برای درک این مسئله هستند که واکسن‌های موجود تا کنون در برابر این نوع جدید از ویروس کرونا چه مقدار مقاومت دارد؟ چندین مطالعه اولیه، اثربخشی واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ را در برابر گونه امیکرون ارزیابی کردند.

نتایج حاصل از این تحقیقات تا کنون نشان دادند که واکسن‌های تک یا دو دوز محافظت بسیار کمتری نسبت به واکسن‌های دارای دوز بوستر دارند. اما به نظر می‌رسد تمام واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قادرند در برابر فرم شدید بیماری از بدن محافظت کنند. مطالعات در آزمایشگاه‌ها و روی جوامع مختلف تایید کرد:که واکسیناسیون کامل به همراه یک دوز بوستر، محافظت قوی‌تری در برابر عفونت با گونه امیکرون ایجاد می‌کند. مهم است به خاطر داشته باشید که اکثر این مطالعات، آزمایشگاهی هستند و ممکن است عملکرد واقعی واکسن‌ها را منعکس نکنند.

به روزرسانی : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

بازنشر شده از سایت آزمایشگاه صبا بابل